5 błędów popełnianych przy prowadzeniu profilu na Facebooku. Facebook to wciąż największy portal społecznościowy w internecie. Mimo wielu problemów z wyciekającymi danymi użytkowników, przesłuchaniem Marka Zuckerberga przed komisją czy też spadającym cenom akcji spółki, Facebook ciągle ma się świetnie a przychody z tytuły sprzedaży powierzchni reklamowej ciągle rosną.
Platforma społecznościowa z Doliny Krzemowej posiada ponad 2 miliardy użytkowników, więc dalej jest miejscem, którego nie można pominąć przy konstruowaniu strategii marketingowej.
Nie dziwi więc fakt, iż wiele firm dociera do swoich klientów przez Facebook’a i zakładając tam swoje profile. Na pierwszy rzut oka, prowadzenie firmowego profilu może wydawać się niezbyt skomplikowanym zadaniem. W rzeczywistości jest jednak inaczej, wymaga zaangażowania dużo czasu, odpowiedniej wiedzy i wyczucia żeby odnieść sukces. Nie każdemu się to udaje, a wiele firm potrafi wręcz odstraszyć potencjalnych klientów Swoimi profilami. Poniżej zebrałem 5 największych błędów jakie popełniają prowadzący marketing na Facebooku. Warto się z nimi zapoznać, żeby w przyszłości się ich wystrzegać.
1. Wstawianie postów tylko o tematyce sprzedażowej
Platforma społecznościowa jaką jest Facebook to świetne miejsce by pokazać ludzką stronę Naszego brandu. Nie jest to proste zadanie, wymagające dużo wyczucie i otwartej głowy, ale sprawnie zaplanowane i prawidłowo wykonane działania mogą przynieść duże korzyści. Niestety wiele osób prowadzących działania marketingowe na Facebooku udostępnia jedynie posty sprzedażowe.
Nie ma nic złego w informowaniu swoich fanów o różnych promocjach, zniżkach, nowy produktach, czy zachęcaniu do zakupów. Jednak, gdy odbiorca na fanpagu znajdzie tylko posty sprzedaże, to nie wróży to nic dobrego. Facebook powstał jako platforma służąca do nawiązywania relacji z innymi użytkownikami. I właśnie relacje powinniśmy nawiązywać, a nie informować jedynie o produktach.
W zamian tego możemy zaproponować odbiorcą treści edukacyjne czy też rozrywkowe. Wówczas profil nie będzie postrzegany jedynie jak witryna sklepowa, a raczej miejsce gdzie można spędzić więcej czasu, znajdując przydatne treści. Warto to przemyśleć planując firmowy marketing na Facebooku.
2. Nieregularne publikowanie postów
Algorytmy Facebooka zbudowane są tak by promować profile regularnie udostępniające treści. W myśl zasady ‘nie daj o sobie zapomnieć’ posty na firmowym profilu powinny pojawiać się regularnie tak by potencjalni klienci ciągle napotykali Nasze posty. Obserwując wiele profili prowadzone przez polskie firmy (zwłaszcza z segmentu małych i średnich firm), regularność dodawania postów jest największym problemem. Regularne dodawanie postów wpływa nie tylko pozytywnie na osiągane zasięgi, ale przede wszystkim na wiarygodność firmy.
Wyobraź sobie, że wchodzisz jakiś fanpage, a tam ostatni post pojawił się rok temu. Jeśli Fanpage nie tętni życiem, a w zasadzie nie jest aktywny to czy firma ciągle działa? Planując działania marketingowe na Facebooku, warto wcześniej zaplanować jakie posty i z jaką regularnością będą się pojawiały na profilu. Dobrym rozwiązaniem jest zaplanowanie postów na cały miesiąc z góry. Z jednej strony oszczędzisz czas, a z drugiej unikniesz problemu martwego profilu.
3. Brak interakcji z użytkownikami
Facebook to idealne miejsce do nawiązywania interakcji z użytkownikami. Wirtualne miejsce, skraca odległość i ośmiela wielu ludzi do nawiązania kontaktu. Dużym błędem jest ignorowanie użytkowników, nie odpisując na wiadomości czy też ignorując pozostawione komentarze bardzo sobie szkodzimy. Planując czas przeznaczony na działania marketingowe na Facebooku warto wygenerować to trochę na dwutorową komunikację z odbiorcą. Dobrą praktyką jest tworzenie angażujących postów czy też zapraszając klientów do udziału w konkursach. Klient, który Nas polubi będzie chętnie wracał.
4. Brak podstawowych lub nieaktualne informacje o firmie
Profil na Facebooku wielu firmom zastępuje własną stronę internetową. Powinien więc zostać wyposażony we wszystkie potrzebne informacje, niestety wiele firm o tym zapomina. To bardzo duży błąd, kiedy firma nie stworzyła opisu własnej działalności i dzieli się nieaktualnymi informacjami. Nieaktualny numer do firmy? Błędne godziny otwarcia? To podstawowe błędy w prowadzeniu fanpage’a na Facebooku. Niestety wynikają przeważnie z braku zaangażowania w jego prowadzenie. Działania marketingowe na Facebooku powinny się rozpocząć od uzupełniania najważniejszych danych.
5.Brak strategii
Podstawową wszystkich działań na Facebooku powinna być odpowiednio stworzona strategia marketingowa. Przy większych firmach powinna być ona częścią większej strategii obejmującej większą liczbę kanałów. Brak strategii oznacza działanie niejako ‘na oślep’. Przypadkowe działania może oznaczać przypadkowe rezultaty lub co gorsza ich brak. Dobra strategia marketingowa na Facebooku powinna jasno określać grupę docelową, rodzaj postów, myśl przewodnią oraz rodzaje promocji. Dobrze zbudowana może służyć jako biblia wszystkich działań na portalu.