Wózek, wózkowi nierówny

Wózek, wózkowi nierówny

Wózek, wózkowi nierówny. Najważniejszym elementem, który posiadają wózki widłowe, jest część która stanowi podstawę ich pracy, są widły. Dzięki nim możliwe jest transportowanie towaru na paletach. Widły to narzędzie służące przewożeniu jak i podnoszeniu towaru. W wózkach widłowych widły są skonstruowane na płasko i pod kątem, aby móc wsunąć się pod paletę i unieść ją stabilnie na wymaganą wysokość.

Wózki widłowe różnią się między sobą takimi parametrami jak: długością, rodzajem, udźwigiem a także wysokością, na jaką są w stanie unieść towar. Dlatego odpowiedni dobór wideł do wózka jest kluczowy i należy przy tym wziąć pod uwagę zarówno udźwig wideł jak i wózka. Przykładowo gdy wózek widłowy ma udźwig 4 ton, to tym samym udźwig wideł musi wynosić co najmniej 2 tys. kg przy środku ciężkości 500 mm (oznaczenie udźwigu wideł – 2000 kg x 500 mm). Udźwig wideł zawsze musi być podany przy określonym środku ciężkości. W kolejnym kroku zwracamy uwagę na długość wideł. Przy wyborze możemy zdecydować się na widły teleskopowe, których zasięg można dowolnie zwiększać w zależności od potrzeb. Istnieją pewne normy zgodnie z którymi dopuszcza się zużycie wideł na poziomie 10% (ale nie więcej niż 5 mm). Zużycie można zmierzyć za pomocą specjalnego przyrządu pomiarowego lub suwmiarki. Ponieważ Polska narzuciła na wózki widłowe konieczność Dozoru Technicznego, widły muszą posiadać odpowiednie Świadectwo Zgodności. Kupując widły powinniśmy otrzymać od sprzedawcy odpowiednie świadectwo dla każdej kupionej pary wideł. Te same oznaczenia powinni pojawić się zarówno na widłach jak i na wydanym do nich świadectwie.

Jak wygląda sterowanie widłami?

Bardzo ważną sprawą jest sposób w jaki steruje się widłami. Przy sterowaniu wózkiem widłowym jednocześnie operujemy zarówno widłami jak i masztem. Można wyróżnić trzy rodzaje ruchów: pierwszy to podnoszenie i opuszczanie wideł, drugi to przesuwanie w lewą lub prawą stronę wideł i ostatni to pochylanie masztu. Możliwy jest jeszcze czwarty ruch regulujący rozstaw wideł, inaczej nazywany pozycjonowaniem. Operacje te noszą wspólną nazwę bocznych ruchów wózka. Kluczową kwestią przy obsłudze wózka widłowego jest odpowiedni dobór wagi ładunku tak aby jego ciężar nie przekraczał maksymalnego udźwigu danego wózka. Przy załadunku towar na widły, należy sprawdzić, czy leży on dokładnie na środku wideł. Jeśli ładunek jest źle umiejscowiony może spowodować przeważenie wózka na jedną stronę i w konsekwencji doprowadzić do wypadku. Należy także pamiętać, że przed każdym rozpoczęciem pracy konieczne jest sprawdzenie czy widły lub maszt nie są uszkodzone lub wygięte.

Przyspieszenie wózka

Wózek, wózkowi nierówny

W wózkach widłowych nie tylko widły decydują o pracy całego wózka. Równie ważnym parametrem jest przyspieszenie czyli jego maksymalna prędkość. Ponieważ wózki pracują głównie w zamkniętych magazynach czy halach magazynowych, gdzie mają ograniczony tor jazdy, konieczne jest wprowadzenie ograniczeń prędkości ze względów bezpieczeństwa. Na szczęście w praktyce nie sama prędkość decyduje o efektywności pracy wózka a jego przyspieszenie. Drugim ważnym parametrem jest prędkość hamowania a także podnoszenia i unoszenia wideł, zarówno z ładunkiem jak i bez. Te parametry oraz umiejętności operatora decydują w jakim czasie zostaną wykonane poszczególne manewry zarówno załadunku jak i rozładunku towarów.

Zwrotność i stabilność wózka ma kluczowe znaczenie jeśli chodzi możliwości sprawnego manewrowania w trakcie pokonywania wąskich zakrętów między regałami magazynowymi na ograniczonej przestrzeni. Dlatego istotny jest promień skrętu a także to jak niski jest środek ciężkości wózka oraz wahliwie zawieszona oś kierująca. W kwestii ergonomii, wspomnieć trzeba także o widoczności. Jeśli operator ma nieograniczone pole widzenia to stanowi to podstawę bezpieczeństwa jego pracy w magazynie, ale ma także ważne przełożenie na wydajność czy też dokładność jego pracy. Dlatego operator wózka musi mieć możliwie nieograniczony widok na widły ale musi także dokładnie widzieć całe otoczenie wokół pojazdu. Aby maksymalnie zwiększyć pole widzenia operatora, zastosowano takie rozwiązania jak panoramiczny maszt, a także wysoko umieszczony fotel. Także ażurowa konstrukcja dachu kabiny pozawala na większą widoczność tego co dzieje się wokół pojazdu. Tak jak w każdym pojeździe, wózki widłowe także posiadają lusterka montowane po bokach pojazdu, aby zwiększyć widoczność otoczenia. Lustra montuje się także w samym magazynie w strategicznych punktach. 

Podsumowanie

Tak więc wózki widłowe, muszą spełniać wiele kryteriów, by były jak najefektywniejsze, jednak producenci wózków, bardzo dobrze je znają, przez co sprawiają, że jak najlepiej one je sprawdzają. Warto jednak zapoznać się z tymi parametrami przed zakupem wózka, aby kupić jak najlepszy sprzęt, który będzie nam służył długo i wydajnie. Pamiętać jednak należy, że praca operatora wiąże się z bardzo dużą odpowiedzialnością, a każdy błąd niesie za sobą poważne ryzyko. Ewentualna kolizja, niedokładnie odłożona paleta czy niewłaściwie transportowany towar może wiązać się z niebezpieczeństwem dla infrastruktury magazynu, składowanych towarów, osób postronnych, czy wreszcie samego operatora. Dlatego też, równie ważny jak same wózki widłowe, jest ich operator, który musi kierować nimi odpowiedzialne, zgodnie z zasadami. Pozwala to zapobiegać wypadkom, i uszkodzeniom, czy to tym na które narażone są same wózki widłowe, magazyn czy operator. Warto zatem pamiętać o jakości wózka i odpowiedzialności jego operatora, tylko to pozwoli pracować efektywnie i bezpiecznie. 

angielski