Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych? Strony internetowe zakładamy i prowadzimy głównie po to, aby dotrzeć do klienta, który zainteresowany jest konkretnego rodzaju produktami bądź usługami. Stanowią one swoisty element kampanii marketingowej, prowadzonej w sieci. Niemniej jednak samo stworzenie strony to dopiero połowa sukcesu – bardzo istotne jest także jej pozycjonowanie. Na czym dokładnie polega i w jakim celu pozycjonuje się strony www?
Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?
Strona internetowa, która dopiero co została stworzona, zajmuje bardzo odległe miejsce w wyszukiwarkach internetowych. Niestety, bez podjęcia odpowiednich kroków, jej pozycja nie poprawi się. W efekcie klient najprawdopodobniej nie odnajdzie naszej witryny, nawet jeśli została ona opracowana w niemal perfekcyjny sposób. Należy więc podjąć działania, mające na celu optymalizację witryny tak aby znajdowała się ona na pierwszych dwóch stronach wyszukiwań. W Polsce najczęściej pozycjonuje się strony internetowe pod wyszukiwarkę Google, co wynika z faktu, iż obecnie korzysta z niej najwięcej internautów. Na czym dokładnie polega pozycjonowanie stron www?
Unikalny content, czyli treść
Dla wyszukiwarki Google bardzo istotna jest treść, która znajdzie się na stronie internetowej. Mowa tutaj o informacjach, znajdujących się na stronie głównej, a także na podstronach. Treść musi być przede wszystkim unikalna – całkowicie zabronione jest jej kopiowanie czy powielanie. Warto mieć na uwadze, że tego typu działania, w myśl polskiego prawa, noszą znamiona plagiatu i podlegają odpowiedzialności karnej. Z drugiej strony, mówimy tutaj także o samokopiowaniu, czyli powielaniu treści z naszych własnych stron www. Wyszukiwarka nie uzna ich za autentyczne, zatem z naszego punktu widzenia nie będą one wartościowe. Treści muszą być istotne dla użytkownika – przede wszystkim należy skupić się na informacjach, które ten wchodząc na stronę, chciałby odnaleźć. Dodatkowo musimy zwrócić uwagę na formatowanie tekstu – ważne są akapity, śródtytuły czy wypunktowania. Innymi słowy, użytkownik powinien w krótkim czasie przeczytać tekst, a jego struktura musi do tego zachęcać.
Grafika, czyli obrazy i zdjęcia
Dla pozycjonowania strony internetowej niemałe znaczenie ma również grafika. Zwiększa czytelność, a także zachęca do zapoznania się z treścią witryny. Niemniej jednak grafika, podobnie jak teksty, powinna być unikalna. Zamieszczajmy więc zdjęcia własne, przedstawiające na przykład siedzibę firmy czy dokumentujące pracę poszczególnych działów. Warto także umieścić na stronie zdjęcia produktów, które na przykład oferujemy w sklepie internetowym bądź stacjonarnym. Obecnie wielu właścicieli stron internetowych korzysta z tak zwanych banków zdjęć. Rzeczywiście, powielanie grafik w tym przypadku nie jest zabronione, jednak nie okazuje się pomocne w kontekście pozycjonowania stron www. Postawmy więc na grafiki własne, które zwiększą widoczność naszej strony w wyszukiwarkach.
Pozyskiwanie linków
W kontekście pozycjonowania stron www bardzo ważne jest także pozyskiwanie linków. Ma ono charakter zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny. Linki wewnętrzne mogą prowadzić do naszych innych artykułów czy produktów, które sprzedajemy w sklepie internetowym. Tymczasem linki zewnętrzne pozyskuje się na innych stronach www. Z punktu widzenia samej wyszukiwarki, muszą być to strony wartościowe, a nie takie, które zostały stworzone jedynie w celach komercyjnych, na przykład do pozyskiwania linków. W tym kontekście wyszukiwarka Google promuje linki wartościowe, odrzuca natomiast niewartościowe, które pochodzą z niepewnych, nie pozycjonowanych stron internetowych. Miejmy na uwadze, że pozyskiwanie linków zewnętrznych jest trudnym procesem, jednak niezwykle istotnym w celu optymalizacji witryny.
Bezpieczeństwo witryny
Pozycjonując stronę internetową, musimy zadbać przede wszystkim o jej bezpieczeństwo. Dotyczy to zwłaszcza witryn, które zbierają i przetwarzają dane, na przykład osobowe czy handlowe. Strony te powinny posiadać odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa. Są one istotne nie tylko z punktu widzenia internautów, lecz również samej wyszukiwarki. Promuje ona witryny bezpieczne, neguje natomiast niepewne, które nie wdrażają odpowiednich zabezpieczeń. Właściciele stron internetowych powinni też pamiętać o tym, że witryna musi ładować się w krótkim czasie, musi również być responsywna.
Komu zlecić pozycjonowanie strony internetowej?
Pozycjonowanie strony www stanowi wieloetapowy proces, którego podejmuje się zwykle kilka osób jednocześnie. Są to copywriterzy, graficy czy specjaliści do spraw SEO. Samodzielne pozycjonowanie stron zazwyczaj okazuje się nieefektywne, dlatego też o wiele lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy profesjonalistów. W tym celu warto zapoznać się z ofertą specjalistycznych agencji marketingowych ewentualnie także freelancerów, świadczących tego typu usługi. Pamiętajmy, że nawet najlepiej zaprojektowana witryna wymaga optymalizacji, tak aby mogła zająć jak najwyższe miejsce w wyszukiwarce.