Jak dużo można zarobić prowadząc sklep internetowy?

Jak dużo można zarobić prowadząc sklep internetowy?

Handel online wielu osobom wydaje się być doskonałym rozwiązaniem w czasach, gdy nasze życie przenosi się do internetu. Co więcej, prowadzenie sklepu online jest o wiele tańsze, niż prowadzenie takiego samego punktu stacjonarnie. Niemniej jednak w głowach przyszłych handlowców pojawia się pytanie o potencjalne zarobki. Ile właściwie możemy zarobić prowadząc sklep internetowy? Od czego zależą nasze zarobki? Odpowiadamy.

Przychód, a dochód

Zastanawiając się nad zarobkami w jakiejkolwiek branży, najpierw musimy odróżnić pojęcie przychodu od dochodu. Choć większości osób wydaje się to niepotrzebne, w praktyce ma dla nas fundamentalne znaczenie. Otóż przychód to, najprościej rzecz ujmując, pieniądze, które zarobimy. Jeśli klient zapłaci nam za towar 50 zł, to ta kwota jest naszym przychodem. Czy jednak rzeczywiście tyle zarobiliśmy? Nie. Powodem jest fakt, że w ogólnym rozrachunku musimy jeszcze uwzględnić koszty. Są to wydatki ponoszone po to, aby móc uzyskać przychód. Jeśli towar sprzedaliśmy za 50 zł, to wcześniej musieliśmy go kupić, na przykład za 20 zł. Mogliśmy go również wytworzyć we własnym zakresie, jeśli zajmujemy się na przykład rękodziełem. Wtedy bierzemy pod uwagę koszty zużytych do prac materiałów. Załóżmy, że materiały kosztowały nas 35 zł. W pierwszym przypadku – gdy kupiliśmy produkt i go odsprzedaliśmy – zarobiliśmy na nim 30 zł. W drugim zaś – 15 zł. Różnica pomiędzy przychodem, a kosztem, jaki ponieśliśmy, aby go uzyskać, stanowi nasz dochód. Oczywiście pojęcie to jest o wiele szersze. Powyższy przykład w dużym skrócie obrazuje różnicę pomiędzy przychodem, a dochodem. Przedsiębiorcy ponoszą również inne koszty, takie jak składki ZUS, podatki czy koszty reklamy. Oczywiście, możemy się zastanawiać, ile brutto zarobi przedsiębiorca, czyli jaki osiągnie przychód. Nie ma to jednak większego sensu. O wiele lepiej zarobki obrazuje nam dochód, czyli kwota, która faktycznie pozostaje do dyspozycji przedsiębiorcy.

Od czego zależą zarobki sklepu internetowego?

Wiedząc, jaka jest różnica pomiędzy przychodem, kosztem a dochodem, spróbujmy odnieść to na grunt sklepów internetowych. Przychody w sklepie online zależą przede wszystkim od tego, jaki produkty, w jakich cenach i komu oferuje. Im wyższa cena towaru, tym więcej zarobimy. Niemniej jednak możemy mieć wtedy problem z pozyskaniem klienta. Dziś konsumenci stawiają bowiem na ceny średnie, czyli ani za niskie ani za wysokie. Musimy także pamiętać o właściwej reklamie, która pomoże nam dotrzeć do klienta. Reklama oczywiście kosztuje, jednak bez niej trudno mówić o sukcesie w handlu online. Stawiamy przede wszystkim na pozycjonowanie sklepu, jego reklamę w social media, czy też content marketing. Profil sklepu w social media możemy prowadzić samodzielnie, co pozwoli nam nieco zaoszczędzić. Niemniej jednak koszty reklamy to wydatek rzędu nawet 20 tysięcy złotych rocznie. Dodatkowo nie możemy zapominać o kosztach stałych, takich jak składki ZUS czy podatki. Jeśli zatrudniamy pracowników do obsługi sklepu, to kosztem będzie również ich wynagrodzenie.

Ile zarabia sklep internetowy?

Przejdźmy więc do tego, co najbardziej interesuje potencjalnych handlowców. Mowa oczywiście o potencjalnych zarobkach sklepu internetowego. Tutaj panuje jednak pewna zasada. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklepy internetowe, na ogół nie zdradzają, ile tak naprawdę zarabiają. Nic dziwnego – podobnie postępują przecież ci, którzy prowadzą sklepy stacjonarne. Niemniej jednak eksperci nie mają wątpliwości – prowadzenie sklepu online jest o wiele tańsze, niż takiego samego punktu stacjonarnie. Co więcej, daje możliwość zarobienia znacznie większych pieniędzy, niż pracując na etacie. Musimy jedynie znaleźć niszę rynkową, w którą – kolokwialnie mówiąc – zapełnimy naszymi produktami. Sklep internetowy, aby przynosił właścicielowi korzyści, musi zarobić minimum kilka tysięcy złotych miesięcznie. Oczywiście im więcej zarobimy, tym lepiej dla nas. Średnio sklep internetowy zarabia – na czysto – około 2-3 tysięcy miesięcznie. Mowa tu o sklepach, które dopiero rozpoczynają swoją działalność w sieci. Jeśli zadbamy o dobrą reklamę, to możemy liczyć na zarobki rzędu nawet 15-20 tysięcy złotych miesięcznie. Brzmi bardzo kusząco, jednak pamiętajmy, że prowadzenie własnego biznesu to przede wszystkim ogrom pracy, jaki musimy w niego włożyć. Co więcej, bez dobrej reklamy prowadzenie własnego sklepu zwykle okazuje się nieopłacalne. Klienci muszą nas bowiem znaleźć w sieci. Dobra reklama to wydatek, ale tez doskonały sposób na zwiększenie swoich zarobków. Pamiętajmy, że aby odnieść sukces, musimy trafić w niszę rynkową. Będzie nam przede wszystkim o wiele łatwiej dotrzeć do potencjalnego klienta. Im większa konkurencja, tym trudniej się przebić. To zaś oznacza, że możemy zarabiać znacznie mniej. Dodatkowo pamiętajmy, że im więcej asortymentu oferujemy, tym większa szansa na to, że klient zostawi w naszym sklepie więcej gotówki. Dzięki szerokiej ofercie mamy szansę zarobić więcej na jednorazowej transakcji.